CP-Vegan-Hycklare

CP = Den aktiva agenten i spontana ultra-normativa (latin: ultra ’på andra sidan om’) handlingar som klassas som vansinniga, vulgära eller allmänt smaklösa
Vegan = Modern asket som drar fram skuldkänslor hos andra människor genom sin blotta existens då de inte stödjer systematiskt förtryck, förföljelse och folkmord.
Hycklare = kontra-revolutionärt skällsord som används av reaktionärer för att trycka ner progressiva människor som upplever det besvärligt att leva helt renlärigt i nuvarande social kontext (Ett skithåls främsta vapen).

Ambrosia från Dalen (Daalsoppa)

Kategori: Allmänt

Jag var inte riktigt medveten vad det var jag gav mig in på när jag försökte utföra ett stordåd som ålagts mig.. Det var först efter slutresultatet som jag insåg att jag faktiskt hade... skapat ambrosia. För er som inte är klassiskt skolade så tar vi hjälp av vår vän wikipedia.
 
In ancient Greek mythology, ambrosia (Greek: ἀμβροσία) is sometimes the food or drink of the Greek gods (or demigods), often depicted as conferring ageless immortality upon whoever consumed it.
 

Ja.. Precis så. 

Här är ingredienserna:


2 stora gula lökar som är hackade finare än snus
6 st Tomater i smådelar
7-8 klyftor vitlök som är hackade finare än grus
4 stora potatisar som är tärnade (Nåväl, stora i jämförelse med de andra i affären)
6 tsk spiskummin
2 stjälkar selleri
4 tsk koriander
2 liter vatten
6 buljongtärningar
6 dl röda linser
2 burkar kokosmjölk
2 drösar färsk spenat
1 onyttigt (vitt) italienskt bröd
Salt och Peppar såklart
 
Samt en yrvaken, något blyg tjeck (Det är därför det är så mycket ingredienser, då det är vad jag brukar kalla för "dubbel sats")
 
1. Knacka på tjeckens dörr
2. Skriv till tjecken på facebook att han bör vakna, då ni skall laga mat
3. Ring på tjeckens ringklocka
4. Vänta lite
5. Hälsa tjecken med ett glatt tillrop när han äntligen anländer
6. Vifta med kniven, så att han förstår
7. Förklara för honom att först behöver vi, som de krigarfilosofer vi är, gråta en skvätt över att sagorna aldrig har lyckliga slut.
8. Då vi är stora tuffa och elaka män är det väldigt svårt för oss att gråta, så vi tar hjälp av ett av världens vanligaste neråttjack; Gul lök
9. Vilken tur att vi faktiskt råkade behöva lök till vår maträtt också! Glöm inte hacka vitlök också
10. Fräs löken och vitlöken tillsammans med lite olja i ett gryt som står på spisen
Om det ser ut som det gör på bilden, så skall du tro att du har gjort rätt
11. Passa på att tärna potäter och hacka sellerin samtidigt som det fräser. Jag skalade mina potatisar först.
12. I med det i grytan också. Nu lägger du även i kryddorna
13. Efter att allt fräst ett tag, häll på vatten, röda linser, smula buljongtärningar (Tjecken slängde i dem hela snarare än att smula ner dem! Hah! Vilken dåre! Eller så är det jag som är dåren.. det går ju att diskutera.. världeringar är subjektiva och så. Om jag var i Tjeckien kanske det hade varit jag som var dåren?). Lägg även i de sönderskurna tomaterna, jasså du har inte skurit dem för att du inte fått instruktioner om det ännu? Där ser du hur jobbigt det är att plugga när Didaktik-läraren enbart skriver i planeringen till dagens datum att vi skall ha gjort intervjuer med elever på vår VFU-skola, aldrig nämnt annars...  PAH!
Ser det ut såhär, så ser det inte så gott ut ännu, men du har gjort rätt:

Titta vad tjecken är duktig på att hacka tomat!
Och titta vad duktig jag varit!
PAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANIK!
14. Inse att den orangea grytan för första gången i ditt liv svikit dig. Allt kommer aldrig få plats i den..  Akutbyt till en större gryta:
 
15. Det ser fortfarande ganska äckligt ut va?
16. Check av med din granne om ni gjort rätt (Han har inga aning om vad vi sysslar med, men han är alltid utmärkt moraliskt stöd.
17. Passa på att hacka spenaten
18. När grytan har kokat i ca 10-15 minuter så häller du i kokosmjölken och spenaten
Såhär gör man det (Säga vad man vill om tjecker, men de är lättlärda!)
19. Låt inte plåtlocket till kokosmjölkburken vara i grytan mer än 10 sekunder, grytan kan bli helt förstörd om man har i för mycket metall. Fiska upp det med den stora kniven.
20. Låt maten bli klar
21. Ät tillsammans med brödet, som du brett vitlöks tofu-mjukost på.
 
Väl valda citat:
"So, will there be meat in this later?" - Tjeckiskt ordstäv vid matlagning, jag svarade bistert "Nej"
 
"This tastes fucking good" - Första gången jag hör tidigare nämnde tjeck använda uttrycket "Fucking", detta är innan spenaten och kokosmjölken, jag kunde inte annat än att hålla med
 
"This is really fucking awesome" - När vi var klara, ännu en gång kunde jag inte annat än att hålla med.
 
 
Slutord: Anledningen att jag väljer att kalla denna rätt för Ambrosia är för att det måste nog vara det. Det här är det mest välsmakande jag någonsin har lagat. Någonting måste jag och tjecken ha gjort annorlunda dock, för min soppa blev mycket tjockare än hans, Vilket var tur, för jag gillar mina soppor tjocka. Om jag vill ha vatten så dricker jag vatten, jag äter inte soppa. Kan skillnaden vara att han hade i knappt märktbart, men lite mindre linser.
 
Kom ihåg att halvera receptet vid enkel sats!
 


Originalrecept: http://receptsamling.wordpress.com/2009/07/31/daalsoppa/
 

Kommentarer

  • sarajessica säger:

    Ser fint ut men jag har inga tjecker hemma, går det bra ändå? Man kanske kan ersätta dem? Tjeckersättning...nej jag är INTE rolig säger jag ju! Men det ser gott ut. :)

    Svar: Klart det går!
    Bortskämd Medelklassunge

    2013-03-07 | 16:03:31
    Bloggadress: http://crossmenot.blogspot.com

Kommentera inlägget här: